Napisany o 10:04 dnia 2011-09-18
Podstawą podłoża i głównym składnikiem mieszanek w uprawie roślin owadożernych jest torf kwaśny. Wartość pH takiego torfu powinna wynosić od 3,5-5. Przy zakupie należy więc zwrócić uwagę na informacje zawarte na opakowaniu. Do naszych celów nie nadają się wszelkie podłoża na bazie torfu np: podłoże dla iglaków, ziemia kwiatowa, torf odkwaszony itp.. Produkty te często zawierają dodatek nawozów, jak również posiadają odczyn bardziej zasadowy. Dodatkowo warto zaopatrzyć się m.in. w piasek kwarcowy o różnych frakcjach, perlit, żywy lub suszony mech torfowiec i inne składniki które będą niezbędne do przygotowania podłoża.
Woda
W hodowli roślin owadożernych dużą uwagę należy przywiązać do używanej przez nas wody. Nie należy stosować wody kranowej, gdyż zawiera w sobie dużą ilość soli mineralnych, które będą źle wpływać na rozwój naszych roślin. Woda destylowana (demineralizowana), z filtra RO będzie najlepszym rozwiązaniem. Możemy również użyć wody deszczowej, jednak tylko wtedy, jeśli nie mieszkamy na terenach silnie uprzemysłowionych. Dla paru roślin wodę demineralizowaną zakupimy bez problemu w większości marketów i na stacjach benzynowych. Przy większej hodowli warto zaopatryć się w zestaw żywic jonowymiennych lub filtr RO.
Światło
Zdecydowana większość roślin owadożernych, to gatunki wybitnie światłolubne. Decydując się na zakup pierwszej rośliny, musimy zapewnić jej dostęp do dużych ilości światła. Idealny będzie południowy lub wschodni parapet. Rośliny takie jak muchołówki i kapturnice możemy uprawiać na zewnątrz. W okresie zimowym konieczne może okazać się doświetlanie roślin, które nie przechodzą w tym czasie okresu spoczynku. Do tego celu warto zaopatrzyć się w porządny zestaw oświetleniowy. Najlepszym wyborem dla naszych pupili będą świetlówki liniowe, które bez problemu zakupimy w dobrych sklepach oferujących oświetlenie akwarystyczne. Optymalny czas oświetlenia powinien wynosić ok. 12-14 godz. dziennie.
Nawożenie
Na ten temat zdania są podzielone. Ogólnie wiadomo, że systemy korzeniowe roślin owadożernych nie są przystosowane do pobierania substancji odżywczych z podłoża i mogą ulec uszkodzeniu, co w następstwie może doprowadzić do śmierci rośliny. Dlatego nie powinniśmy używać nawozów sztucznych. Jednak część hodowców (głównie dzbaneczników) z powodzeniem używa nawozów w swoich hodowlach, oczywiście w mniejszych dawkach. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z owadożerami, bezpieczniej będzie jeśli sprezentujmy naszej roślinie tłuściutką muchę, lub innego małego owada. Rośliny trzymane na zewnątrz są samowystarczalne - bez większych problemów potrafią złapać sobie zdobycz.
Okres spoczynku